Deze website slaat cookies op uw computer op. Deze cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe u met onze website omgaat en stellen ons in staat om u te onthouden. Wij gebruiken deze informatie om uw surfervaring te verbeteren en aan te passen en voor analyses en statistieken over onze bezoekers op zowel deze website als andere media.Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken, zie onze Privacy Policy.

Meer Info

Accepteren

 

Betaald worden via domiciliëring

Klanten laten betalen via domiciliëring

 

Betalen via docimiliëring betekent eigenlijk dat je als verkoper een mandaat krijgt om het verschuldigde bedrag zelf van de klant zijn rekening te halen. Je krijgt als het ware toestemming van je klant om zelf het verschuldigde bedrag te innen. Hiervoor moet je eerst een domiciliëringsmandaat verkrijgen. Dit kan je doorgaans doen via de homebanking van je bank. Met de gegevens op dit mandaat kun je dan voor een bepaalde factuur (of facturen) een betaalbestand maken dat je kan ingeven in je homebanking om de betaling(en) door de bank te laten uitvoeren.

Wat heb je nodig? 

1. Domiciliëringsmandaat met je klant, aangemaakt in de Homebanking van je bank.
2. Je identificatie als schuldeiser. Je vind deze terug op het domiciliëringsmandaat. Deze identicifcatie bestaat uit 17 karakters. De 2 eerste karakters zijn de landcode, vaak zijn karakters 5 t.e.m. 7 de karakters ‘ZZZ'. Spaties zijn niet toegelaten.
3. De unieke mandaatreferte van dit mandaat, ofwel heb je deze zelf ingegeven ofwel is dit je identificatie als schuldeiser eventueel gevolgd door een aantal extra karakters.
4. De datum waarop dit domiciliëringsmandaat werd getekend.
5. IBAN & BIC van je klant moeten ingevuld zijn op de klantenfiche.

Hoe voer ik een betaling via domiciliëring uit in Billit?

1. Stel je domiciliëringsidentifcatie in (eenmalig)

Ga naar je bedrijfsfiche en vul in het veld 'Domiciliëringsidentificatie' je identificatie als schuldeiser in (deze vind je terug op het domiciliëringsmandaat uit je homebanking. Je identificatie zal voor elke klant hetzelfde zijn en hoef je dus maar 1 keer in te vullen).

Betaald worden via domiciliëring

 

2. Stel domiciliëring in als betaalwijze in de klantenfiche van je klant

Ga naar de klantenfiche van de klant die je wil laten betalen via domiciliëring, wijzig de betalingswijze naar ‘Domiciliëring’ en vul de mandaatreferte en de datum waarop het mandaat werd ondertekend in (deze vind je terug op het domiciliëringsmandaat).

Betaald worden via domiciliëring

 

3. Betaling uitvoeren

Wanneer je voor een klant ‘Domiciliëring’ als betaalwijze hebt ingesteld zal je zien dat bij facturen voor die klant in het menu ‘Inkomsten’ de status ‘Te betalen’ gewijzigd wordt in ‘Te Domiciliëren’. Selecteer de facturen waarvoor je de betaling wil uitvoeren. (Tip: je kan bovenaan ook filteren op ‘Te domiciliërinen’, zo krijg je alle facturen die je via domiciliëring kunt betalen te zien, en kun je makkelijker meerdere of alle facturen selecteren). Eenmaal je de facturen hebt geselecteerd klik je op ‘Betalen’. Billit maakt nu een betalingsbestand aan dat je kunt ingeven in je homebanking om de betalingen te laten uitvoeren. Controleer steeds alle gegevens voor je op ‘Download betaalbestand’ klikt en let vooral op de kolom ‘Waarschuwing’.

Betaald worden via domiciliëring

 

FAQ

Q: De betaaldatum stemt niet overeen met de vervaldatum op de factuur.
A: Standaard wordt als uitvoerdatum de datum waarop je het betaalbestand aanmaakt ingevuld. Je kan er echter ook voor kiezen om de betalingen te laten uitvoeren op de vervaldatum door ‘Plaats alles op vervaldag’ te selecteren.

Q: Hoe importeer ik een domiciliëringsmandaat in mijn KBC-portaal?
A: De handleiding van KBC om een domiciliëringsmandaat in je KBC-portaal te importeren vind je hier.