Bankkoppeling

Koppel je bankrekening(en) met Billit via ING

 

Opgelet: Deze info-pagina gaat over het koppelen van ING Business'Bank Premium-bankrekeningen. Heb je een rekening bij een andere bank? Bekijk dan deze overzichtspagina waarop je alle mogelijkheden vindt om bankrekeningen te koppelen met Bilit.

Om je ING Business'Bank Premium-rekening met Billit te koppelen dien je een mandaat aan Billit te verlenen om je digitale banktransacties (ook wel CODA-bestanden genoemd) op te vragen bij ING. Daarnaast dien je ook je rekeningnummer te verifiëren door een overschrijving uit te voeren van €0,01 met een unieke code als mededeling. Deze verificatie zorgt voor een tweezijdig controlesysteem, zodat we zeker zijn dat je zelf toestemming hebt gegeven om je banktransacties naar Billit te sturen en niemand anders aan je banktransacties kan komen. De koppeling zelf is gratis, aan het houden van een ING Business'Bank Premium-rekening zijn wel kosten verbonden via je bank.

Stap 1: Voeg het bankrekeningnummer toe:

Klik op de 'Profiel' in het blauwe menu aan de linkerkant en selecteer het tabblad 'Bank'. Vul het bankrekeningnumer in in het kader 'IBAN' en klik daarna onderaan op 'Opslaan'. (Het bankrekeningnummer in het tabblad 'Bedrijf' is het bankrekeningnummer dat op je facturen wordt geplaatst om je klanten je facturen te laten betalen en heeft niks te maken met het koppelen van je bankrekening aan Billit).

ING-bankrekening koppelen met Billit

 

Stap 2: Vraag het mandaat aan waarmee Billit de digitale banktransacties kan opvragen bij ING.

Wanneer de ingevulde bankrekening een ING-bankrekening is komt er naast je bankrekening ‘Verbinden’ te staan. Wanneer je op ‘Verbinden’ klikt word je doorgestuurd naar Connective. Daar kun je het mandaat digitaal ondertekenen. Open je de link, maar onderteken je het mandaat niet onmiddellijk? Dan krijg je naast het bankrekeningnummer de melding ‘Onderteken document’. Wanneer je hierop klikt word je opnieuw doorgestuurd naar de website van Connective om alsnog het document te ondertekenen.

ING-bankrekening koppelen met Billit

 

Stap 3: Verifieer je bankrekening

Wanneer je het mandaat hebt ondertekend krijg je een venster te zien met de vraag om je bankrekening te verifiëren. Dit doe je door €0,01 over te schrijven met als mededeling de unieke code die je in het verificatievenster vindt. Zo lang je rekening niet geverifieerd is staat er naast het rekeningnummer de melding ‘Mandaat aangevraagd, uw bankrekening is nog niet gekoppeld’. Door op de melding te klikken krijg je het verificatievenster te zien met daarin de unieke code om je rekening te verifiëren. Nadat je bankrekening is geverifieerd komt er een groen vinkje naast de bankrekening te staan. Dit betekent dat de rekening werd gekoppeld en de digitale banktransacties elke ochtend automatisch in Billit geïmporteerd worden zodra we deze ontvangen van ING. Dankzij de koppeling kun je ook de door Billit gegenereerde betalingsbestanden rechtstreeks in je online ING-bankomgeving laten importeren.

 

FAQ

 

Q: Ik wil een spaarrekening koppelen met Billit, maar kan deze niet verifiëren omdat ik daar geen overschrijvingen mee kan doen.
A: In dit geval kun je contact opnemen met support@billit.be om de verificatie door onze backoffice in orde te laten brengen. Bezorg ons alvast je RIB-attest (= attest identificatie rekening ) dat je kunt opvragen bij je bank. Dit attest moet minstens de volgende gegevens bevatten:
- Rekeningnummer en BIC code
- Naam, voornaam en adres van de rekeninghouder
- Datum van opening van de rekening
- Datum van afdruk van het attest
- Een authentificatiecode ( echtheid van het attest )

Q: Ik heb een rekening geverifieerd, maar de verbinding is nog niet actief? Wat nu?
A: Zodra jouw bank(en) digitale bankafschriften deelt met Billit via de geverifieerde verbinding, zijn deze details zichtbaar in het menu Bank en staat de verbinding actief. Het vinkje in de bedrijfsinstellingen wordt dus pas groen wanneer een eerste CODA-bestand werd ontvangen. Afhankelijk van de verwerkingstijd van je aanvraag bij je bank kan het even duren voor dit het geval is. Indien dit langer dan 7 dagen duurt kun je best even contact opnemen met je bank.