Vanuit je boekhoudersaccount koppel je de Billit-dossiers van je ondernemers moeiteloos met Winbooks On Web/Connect en importeer je op vaste tijdstippen (of wanneer jij dat wil) je dossiers in je boekhoudsoftware. De UBL-facturen die Billit importeert worden door Winbooks On Web/Connect correct ingelezen en kun je eenvoudig in Winbooks On Web/Connect verwerken.
1Creëer een gratis boekhoudersaccount
2Stel de koppeling in
3Hoe gebruik ik de koppeling?
4FAQ
Met de gratis boekhoudersaccount ondersteun je als boekhouder/accountant je ondernemers online. Terwijl wij je ondernemers bijstaan in hun facturatieproces volg jij hen digitaal op via een handig online klantenportaal. Bij het afsluiten van het kwartaal importeer je moeiteloos volledige dossiers in je eigen boekhoudsoftware in de vorm van foutloze en eenvoudig te verwerken UBL-facturen.
Creëer gratis boekhoudersaccount
Vervolledig na het aanmaken van je boekhoudersaccount eerst je bedrijfsgegevens. Klik hiervoor boven in de blauwe menubalk op 'Profiel'. Hierop opent zich je bedrijfsfiche waar je de bedrijfsgegevens kunt invoeren.
Maak een dossier aan voor elke ondernemer. Dit kan je doen door in het menu ‘Dossiers’ op ‘Toevoegen’ te klikken. Je kan ook meerdere dossiers tegelijk aanmaken door een Excel-bestand te exporteren, op elke lijn de gegevens van het dossier in te geven (deze gegevens kun je eventueel kopiëren uit een export uit je boekhoudsoftware) en daarna het aangepaste Excel-document te importeren via de knop ‘Importeer’. Voor deze boekhoudsoftware kun je helaas nog geen dossier importeren vanuit de boekhoudsoftware.
Hebben je ondernemers al een Billit-account? Dan zal Billit deze zelf detecteren via het ondernemingsnummer (ook wanneer je meerdere dossiers via een Excel-bestand toevoegt) en vragen of je deze ondernemersaccounts aan je boekhoudersaccount wil koppelen. Meer info over hoe je zelf ondernemersaccounts aan je boekhoudersaccount kunt koppelen vind je hier.
Nieuwe accounts die ontstaan door het importeren van het Excel-bestand of die gecreëerd werden via de knop ‘Toevoegen’ moeten eerst nog geactiveerd worden. Klik hiervoor op ‘Verstuur login gegevens’ in het menu ‘Dossiers’.
De ondernemers zullen een uitnodiging krijgen per e-mail met een login voor hun ondernemersaccount en een dedicated account manager. De ondernemersaccount kunnen ze vier weken gratis proberen, na deze proefperiode moeten ze een tariefplan kiezen. Tijdens deze proefperiode worden ze ook door iemand van Billit gecontacteerd om hen op weg te helpen en worden ze uitgenodigd voor een workshop waarin ze wegwijs worden gemaakt in Billit.
Naast je eigen dossiers kun je ook de klanten- en leveranciersgegevens uit een Winbooks Connect/ On Web-dossier importeren via een Excel-bestand. Hiervoor moet je eerst het dossier openen in de ondernemersmodus. Dit doe je door op het menu 'Dossiers' te klikken en daarna op 'Open dossier' op de lijn van het dossier waar je klanten- en leveranciersgegevens wil toevoegen.
Hierop opent zich het dossier zoals de ondernemer dat zelf te zien krijgt wanneer hij Billit opent. Vanaf hier kun je de handleidingen voor het importeren van klanten/leveranciers en het importeren van producten voor ondernemers volgen.
Ga naar het submenu ‘Integraties’ dat te verschijn komt wanneer je een dossier aanklikt in het menu ‘Dossiers’ en klik op de tegel van de boekhoudsoftware op ‘Beschikbaar’.
Op het volgende scherm vul je de e-mailadressen in van de postbussen waarlangs je boekhoudsoftware de verschillende soorten documenten importeert. Meer info over de e-mailadressen waarmee Winbooks Connect/On Web importeert vind je op deze pagina van Winbooks
In het ‘Van’-veld vul je het e-mailadres in waarmee je de documenten wil versturen. Klik daarna op 'Toevoegen'
Klik in het menu ‘Dossiers’ op een dossier en daarna op het submenu ‘Integraties’ dat tevoorschijn komt. Bovenaan dit scherm zie je een kader ‘Standaard dossierinstellingen’. Hier kun je instellen of en hoe frequent de documenten vanuit Billit naar je boekhoudsoftware mogen worden doorgestuurd.
In het dropdown-menu kun je kiezen tussen de volgende instellingen:
1) Nooit: De documenten worden nooit automatisch naar de boekhoudsoftware doorgestuurd. Je kunt de documenten wel steeds zelf importeren via het submenu ‘Exporteren’ in het dossier.
2) Laatste maand (aanbevolen): Alle dossiers van de laatste volledige maand worden doorgestuurd.
3) Na 10 minuten: Alle documenten worden 10 minuten na aanmaak doorgestuurd naar de boekhoudsoftware.
Onder het dropdownmenu kun je ook nog aanvinken om de documenten enkel te laten doorsturen na goedkeuring van de ondernemer. De documenten worden dan niet automatisch doorgestuurd, maar je krijgt een verwittiging wanneer de ondernemer de documenten wil versturen. Je kunt de documenten wel ten allen tijde doorsturen naar de boekhoudsoftware via via het submenu ‘Exporteren’ in het dossier.
Daarnaast kun je ook nog instellen dat de facturen in Billit niet meer kunnen worden aangepast nadat zijn ze zijn geëxporteerd naar de boekhoudsoftware.
Klik op ‘Opslaan’.
Met de boekhoudersaccount kun je de huisstijl van je eigen portaal en dat van je gekoppelde ondernemers zelf instellen.
Ga hiervoor naar het ‘Huisstijl’-kader in het menu ‘Instellingen’.
De parameters die je kunt instellen zijn:
- Host-URL: Indien je een eigen hostnaam gebruikt om aan je ondernemers weer te geven kun je deze hier invullen. Deze moet vormgegeven zijn naar het model van my.billit.be (bv. my.naamvanjouwboekhoudkantoor.be). Meer info over het gebruiken van een eigen hostnaam? Contacteer support.
- Hoofdkleur: hier stel je de hoofdkleur van het portaal in. Klik op het icoontje naast het invulveld om de color picker te gebruiken.
- Navigatiekleur: Hier stel je de kleur in van de geselecteerde menu’s in. Klik op het icoontje naast het invulveld om de color picker te gebruiken.
- Kleur knoppen: Hier stel je de kleur van de knoppen in. Klik op het icoontje naast het invulveld om de color picker te gebruiken.
- Login Titel: Hier stel je de titel in die wordt weergegeven op het inlogscherm. Bij ons is dat ‘Welkom’.
- Logo: Hier kun je een afbeelding, bv een logo, invoeren dat links onder de menubalk wordt weergegeven.
- Favicon: Hier stel het icoon in dat wordt weergegeven in het tabblad waarop het portaal bekeken wordt.
- Login Afbeelding: Hier kun je een afbeelding, bv een logo, uploaden die wordt weergegeven op het aanmeldscherm.
Klik na het ingeven of aanpassen van de instellingen onderaan op 'Opslaan' om de instellingen op te slaan.
Indien je bij het instellen van de koppeling hebt gekozen voor ‘Laatste maand’ of ’10 minuten’ hoef je eigenlijk de documenten niet meer zelf te exporteren/importeren, Billit exporteert voor jou op de gekozen tijdstippen die je terugvind bovenaan het submenu 'Integraties' van het dossier. Toch kun je ook dan steeds een manuele export initialiseren.
Open het dossier door op de dossiernaam te klikken in het menu ‘Dossiers’ en klik daarna op het submenu ‘Exporteer’. Hier kun je instellen welke documenten je wil exporteren. Daarna klik daarna op ‘Exporteer’ om de documenten naar je boekhoudsoftware te exporteren.
De meest actuele handleidingen voor het verwerken van UBL-facturen in Winbooks On Web/ Connect vind je op de website van Winbooks On Web en Winbooks Connect.
Op het dashboard zie je enkel de ondernemers die nieuwe documenten in hun snelle invoer hebben staan ter verwerking of nieuwe documenten hebben klaarstaan die kunnen geëxporteerd worden.
Klik op een dossier in het menu ‘Dossiers’. Via het submenu ‘Snelle Invoer’ kun je de snelle invoer van je ondernemer bekijken en eventueel zelf documenten gaan verwerken. Via het submenu ‘Detail’ klik je op ‘Dossier Openen’ in het kader ‘Account informatie’. Je komt nu in het ondernemersplatform van je ondernemer terecht zoals hij/zij het ook kan zien.
Zeker. Je gaat gewoon te werk als bij de eerste keer dat je de documenten hebt geëxporteerd, maar klikt voor het exporteren op ‘Toon opties’ en vinkt ‘Inclusief reeds geëxporteerd’ aan.